VJ Commentaar: GroenLinks brengt met bizar plan de stad om zeep
Geen auto’s meer in de binnenstad, opheffen van 10.000 parkeerplaatsen, alle minima met belastinggeld van hun schulden afhelpen, zie daar de eerste contouren van het bizarre conceptverkiezingsprogramma GroenLinks Amsterdam. Een sneller recept om de stad om zeep te helpen is er niet.
Diverse media konden al vandaag citeren uit het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks dat vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad wordt gepresenteerd. Hoewel ik het concept zelf nog niet gedetailleerd heb mogen bestuderen, zijn de daaruit aangehaalde standpunten allemaal uit de geharde linkse traditie van autootje pesten en bijstandstrekkers verwennen. Ik dacht dat er inmiddels enig realiteitsbesef was doorgedrongen, zeker gezien de voor GroenLinks behoorlijk geslaagde landelijke verkiezingen dankzij de charismatische Jesse Klaver. Helaas heeft Klaver het niet gered aan de formatietafel, maar het lijkt me duidelijk dat de politieke invloed van GroenLinks is toegenomen.
Zoals de plannen nu liggen, lijken me dit de doodklap voor de stad en de hoofdstedelijke vastgoedsector in het bijzonder. Op die manier jaag je essentiële inwoners van de stad weg die wat meer te besteden hebben dan de 'gemiddelde' stadsbewoner.
'Immens ruimtebeslag'
“De heerschappij van de auto over de stad is definitief verleden tijd. De voetganger, fietser en het openbaar vervoer krijgen in de stad de ruimte die ze verdienen. De auto verliest zijn gesubsidieerde privileges zoals goedkoop parkeren en immens ruimtebeslag”, zo is te lezen in het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks in Amsterdam. 10.000 parkeerplekken moeten fietsplekken worden en dat vanaf 2025 mogen alleen emissieloze auto’s in de stad mogen. Alle touringcars de stad uit en de milieuzone uitbreiden. Heel bizar is dat GL de armen in de stad wil helpen door hun schulden af te kopen, daarover zo meer.
Ton voor parkeerplek
Laat ik vooropstellen dat ik als import-Amsterdammer graag door de stad fietst. Ook kunnen sommige auto-en vrachtroutes door de stad worden omgeleid voor betere doorstroming. Maar je kunt niet zomaar parkeerplekken opheffen, zeker niet op die plekken waar men al meer dan een ton heeft ingelegd om de eigen bolide te kunnen parkeren.
Parkeerplekken in Amsterdam zorgen door de hoge parkeertarieven al voor een goede doorstroming. De komst van de Noord-Zuid lijn helpt ook om het aantal auto's in de stad te verminderen. Maar auto’s horen bij de stad, hoe je het wendt of keert. Het voorstel om van de binnenstad één ‘groene wandel- en fietszone’ maken, toont geen betrokkenheid jegens de stadsbewoners, maar ontbeert juist elk realiteitsbesef. Wandelen doe je maar op de stoepen en parken. Een stad is een dynamische smeltkroes van vervoersbewegingen. Dat is overal op de aardbol zo, en dat wordt alleen meer. Over vrachtauto’s die de stad bevoorraden lees ik bij GL nog niets. Mogen die wel? En de grote cruiseschepen die steeds aanleggen aan het IJ, wat stoten die wel niet uit? Wat zegt GL daarover?.
Leefbaar houden
Natuurlijk, er moeten maatregelen worden genomen om de stad leefbaar te houden, maar zelfs New York is een heel stuk drukker en nog prima leefbaar. Amsterdam kan nog heel wat jaartjes vooruit. GL ontkent dat er interessante ontwikkelingen gaande zijn in de mobiliteit, zoals de opkomst van (elektrische) autonome auto’s. Die kunnen een groot deel van het OV over gaan nemen. Dat zou GL moeten toejuichen!
Discipline
En hoe denkt GL de minima van hun schulden af te helpen? Met belastinggeld? Die komen toch van de goed verdienende woningeigenaren op de Amsterdamse grachten? Die worden toch weggepest omdat ze hun auto daar niet mogen parkeren? Het is een dom plan om schulden van minima af te kopen zoals GL dat voorstelt. Voor die minima is er geen enkele prikkel meer om hun eigen financiën op orde te houden. Kijk de excellente Tv-serie Schuldig van vorig jaar nog maar eens terug. Dan zie je waar het vaak aan schort: discipline.
Een stad is nooit rijker geworden van het vertroetelen van armen, wel door het aantrekkelijk houden voor ALLE doelgroepen. Honderd nieuwe rijkaards die elk enkele miljoenen inleggen voor dure appartementen in de stad zorgen voor een grotere economische boost (horeca, winkels, garages) dan de 44.000 mensen die nu in Amsterdam van een uitkering moeten leven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur VJ
Laatste nieuws
- 19-04-2024 15:30 Ruim 150 verouderde woningen in Roelofarendsveen maken plaats voor nieuwbouw
- 19-04-2024 15:20 Projecten voor sociale woningbouw stranden door Groningse parkeernorm
- 19-04-2024 14:21 Den Haag Centraal krijgt 2.500 woningen en 130.000 m2 kantoor
- 19-04-2024 14:20 Gelderland wil de komende vijf jaar 12.000 optopwoningen helpen realiseren
- 19-04-2024 14:06 Topvacature: NWO zoekt manager vastgoed
- 19-04-2024 14:02 Full Service Center Sterrenburg in Dordrecht wint Kern Jaarprijs 2024
- 19-04-2024 14:00 Rheden krijgt 200 flexwoningen op bedrijventerrein Haveland
- 19-04-2024 13:29 Duurzame keuzes architecten doorslaggevend in het ontwerpproces
- 19-04-2024 12:00 Schenden informatieverplichting kan leiden tot halvering aanneemsom
- 19-04-2024 11:21 Eijgen Finance opent nieuw kantoor in Amsterdam; Een vliegende start!
- 19-04-2024 11:02 Ymere schrijft 1,6 miljard af op vastgoedportefeuille
- 19-04-2024 11:00 Radio VJ: 'S in ESG steeds belangrijker voor vastgoedwaarde'
- 19-04-2024 10:49 Arkéa REIM koopt 21.500 m2 industrieel complex bij Venlo
- 19-04-2024 10:24 Consultancybureau Maruna huurt 151 m2 bij Campus Offices in Den Bosch
- 19-04-2024 10:18 Nieuwe huurders en uitbreiding voor Stadshart Amstelveen
- 19-04-2024 09:42 Arbodienst BrinQer huurt 600 m2 kantoorruimte in Apeldoorn
- 19-04-2024 09:28 Huib Boissevain: 'Laat gemeenten weer kiezen voor residuele grondprijswaardering'
- 19-04-2024 09:12 Meerwaarde energiezuinige woning in drie jaar verdrievoudigd
- 19-04-2024 09:03 Winst WDP stijgt met ruim 15 procent in eerste kwartaal
- 18-04-2024 19:00 Vastgoedfamiliebedrijven straks fiscaal 'driedubbel gepakt'
- 18-04-2024 16:39 Deltabrug ontwikkelt 12.500 m2 distributiecentrum voor Damen Shipyards
- 18-04-2024 16:32 Leiden Bio Science Park krijgt 12.500 m2 laboratoria en kantoren erbij
- 18-04-2024 14:10 Techtronic Industries huurt ruim 1.300 m2 aan Laan van Europa 450 in Dordrecht
- 18-04-2024 14:00 Twee nieuwe huurders voor Rotterdamse kantoorvilla
- 18-04-2024 13:58 'Rente gaat vanaf 2025 flink omhoog'
- 18-04-2024 13:03 Huurinkomsten NSI stijgen, maar direct resultaat daalt met bijna 17 procent
Reacties
Caren Schipperus
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.