Strategie innovatie als ‘journey’

‘Het’ hangt in de lucht. Het gevoel dat de komende 10 jaar bepalend gaan zijn voor de rest van deze eeuw. Net als in de industriële revolutie aan het begin van onze vorige eeuw. Dit bewustzijn dringt door bij architecten, ontwikkelaars, beleggers, woningcorporaties en steden.

De exponentiële groei van technologieën en onze perceptie van onze ecologische omgeving veranderen ons gedrag en hebben daarmee impact op verschillende functies van gebouwen, ruimte en steden.

‘The future ain’t what it used to be’
Bovenstaande uitspraak is in 1950 gedaan door Yogi Berra, een bekende honkballer van de New York Yankees, die net als Johan Cruijf zo nu en dan kwam met bijzondere en haast filosofische uitspraken. De toekomst is inderdaad niet meer wat het geweest is. De voorspelbaarheid is drastisch afgenomen. Het lineair extrapoleren van vandaag volstaat niet meer om de uitdagingen van morgen aan te kunnen.

Mobiliteit van de toekomst
Technologie en innovaties veranderen onze mindset en gedrag. Combineer de ‘shared economy’ en het Uber platform. Dit is wat Uber vanaf september 2016 aan het testen is in Pittsburgh. Uber heeft een eigen vloot zelfrijdende auto’s aangeschaft. We dachten dat Uber voor de taxisector bedreigend was. Nu trilt de hele automotive sector op haar grondvesten. Wie koopt er straks nog een auto als je er op elk moment een kunt gebruiken en zelf niet eens achter het stuur hoeft te zitten. Maar het gaat verder. Als dit werkelijkheid wordt, verandert het onze mindset en ons gedrag ten aanzien van mobiliteit. Niet meer zelf achter het stuur, maar in die tijd (verder) werken, met de kinderen bijkletsen of een goed boek lezen. Minder schades, minder files en opstoppingen, minder parkeerbehoeften. De shift in mobiliteitsopties heeft impact op de gebouwde omgeving en haar infrastructuur. Vastgoedeigenaren, architecten, ontwikkelaars en steden staan voor de uitdaging om een naadloze verwevenheid tussen ‘mobiliën’ en ‘immobiliën’ te realiseren.

3D printing hub in vastgoed
Een andere interessante ontwikkeling is 3D Printing. In mei afgelopen jaar heeft Dubai het eerste kantoor in de wereld 3d geprint. Dubai claimt dat er 60% minder afval was, de productietijd 70% sneller en de arbeidskosten 80% lager. Het grotere plaatje is nog interessanter: Dubai heeft de ambitie om in 2030 een kwart van de gebouwen te printen en positioneert zichzelf als global 3D printing hub.

De opkomst van real estate tech companies
In de Verenigde Staten is in het eerste half jaar van 2016 een groei van 85% in de funding van start ups gesignaleerd. Deze start ups bewegen zich zowel op de commerciële vastgoedmarkt als de woningmarkt, op het gebied van asset management, makelen en data. Het feit dat hier zoveel in wordt geïnvesteerd, $ 1.8 miljard in een half jaar, is een indicatie van het potentieel van de vastgoedmarkt.

Dit gebeurt -gelukkig- niet alleen in de VS. Op Nederlandse bodem zijn we ook actief en begint de real estate startup community serieuze vormen aan te nemen. Zie ook Holland PropTech, een platform dat startups en grown ups in vastgoed met elkaar verbindt.

Strategie en innovatie als journey
De vraag is hoe je als management, bestuurder of CEO het hoofd biedt aan al deze impactvolle ontwikkelingen. Hoe zorg je dat jouw organisatie responsief is, zich aanpast en blijvend innoveert?

Het begint met nieuwsgierigheid, inzicht en bewustzijn. Er zijn ondertussen veel platforms die hier goed aan bijdragen. Zo heeft de start van PROVADA FUTURE en Sociëteit Vastgoed afgelopen jaar al bijgedragen aan een vergroting van deze bewustwording in de sector.

Inspireren alleen is niet meer genoeg. Veel mensen komen terug van een seminar of spreker, maar weten de volgende dag niet wat ze er concreet mee moeten. Het doorexerceren op de roze wolk; dat is wat nodig is.

Dit kun je als organisatie ook niet meer alleen. Het verkennen, inzicht krijgen doe je samen. Samen met klanten, start ups, partners en een diverse set van mensen uit de organisatie. Het gaat om het vrijmaken van de energie, het potentieel en ruimte geven aan innovaties. Van buiten naar binnen, waarbij het formuleren van de WHY helpt als solide ankerpunt.

Een goed geformuleerde WHY helpt bij het identificeren van innovaties en het maken van keuzes. De visie van Volvo is naar mijn smaak richtinggevend voor medewerkers, partners én klanten: ‘Our Vision is that no one is killed or injured in a new Volvo by 2020’.

Strategievorming is meer en meer een reis geworden. ‘Strategy innovation as a journey’, vergelijkbaar met de de reis van de held in een film, denk aan de Lord of the rings. De drempel over, het oude loslaten, het avontuur aangaan, met hulp van anderen, samen de nieuwe wereld betreden. Op deze manier ontstaat er vernieuwing die nodig is om als vastgoedorganisatie in te spelen op de snelheid en complexiteit van technologische ontwikkelingen.

Dit vraagt ook het lef om de huidige systemen, waarmee we decennia lang gewend zijn te werken, los te laten. Gelukkig zijn er in de sector al een aantal organisaties die deze weg zijn ingeslagen. Het belangrijkste voor degene die nog niet zo ver zijn: laat het je niet overkomen.

‘The best way to predict the future is to create it’

Drs. Oscar van Opstal MRE is Associate Partner van Fakton en is gespecialiseerd in strategie-, innovatie- en organisatieontwikkeling van vastgoedorganisaties. Als strategische innovator begeleidt hij met succes opdrachtgevers met het concreet vertalen van impactvolle ontwikkelingen naar de real estate business van (over)morgen.



Reacties


Laatste nieuws