‘We moeten opschrijven in plaats van afschrijven’

‘Beyond the smart city’ was het thema van het vierde Fakton-forum van donderdag 3 november. Na de Noordsingel gevangenis in Rotterdam vorig jaar is er dit jaar weer gekozen voor een plek die volop in transitie is: Undercurrent op het ndsm-terrein in Amsterdam. VJ was erbij en geeft een samenvatting van de middag.

Erik Faber en Xander Duijnisveld van Fakton heten iedereen welkom op het forum en staan even stil bij het feit dat Fakton 35 jaar bestaat. Zij geven daarna het woord aan dezelfde dagvoorzitter als vorig jaar: trendverkenner Wim van Rooijen van Fountainheads. Na een korte terug blik op vorig jaar is het tijd voor de toekomst. Op het shirt van Van Rooijen staat – net als vorig jaar – de toepasselijke tekst ‘Adapt or die’. “Pas je aan! Als je vandaag doet wat je gisteren deed, kun je morgen wel eens out of business zijn", zegt Van Rooijen.

Hij vervolgt: “De verandering gaat snel en als je zicht wilt in de mist, dan moet je bewegen. Als je de markt in positieve zin wilt verstoren, dan moet je achter die horizon kijken, out of the box denken. Stap uit je kolommen en maak je horizon breder om te overleven.”

Google
Van Rooijen geeft het voorbeeld van Google, een bedrijf dat pas 16 jaar bestaat. “Zij hebben in de kern natuurlijk niets met auto’s te maken en toch komen zij op de markt met een zelfrijdende auto en pakken hiermee de marktleiderspositie. Die automarkt gaat snel vooruit, we hebben al veel toezeggingen gekregen vanuit autobranches dat we op korte termijn enorme innovaties kunnen verwachten.”

Na de woorden “Delen is het nieuwe hebben, want toegang is belangrijker dan bezit”, geeft Van Rooijen het woord aan Thomas Rau (foto).

Thomas Rau
Rau is ondernemer, architect, innovator, inspirator en visionair en laat zich in al zijn handelen leiden door wat er in de toekomst nodig is en niet door wat op dit moment haalbaar is. Een spreker die dus op zijn plek staat op dit forum. Hij vertelt: “Het nieuwe niets is iets. Het grootste hotelbedrijf van de wereld is Airbnb. Hoeveel hotelkamers hebben zij? Nul. Het grootste taxibedrijf is Uber. Hoeveel taxi’s hebben zij? Nul. Deze partijen zijn de grootste zonder echt iets te hebben, dus geen lasten maar wel de macht.”

Rau houdt zich erg bezig met eindigheid van dingen en benoemt het belang van data. “Zo goed als alles is hier eindig. Maar data is de zon van de tweede natuur. Zij maakt het eindigde oneindig, want data blijft altijd. Op dit moment zijn wij bijvoorbeeld bezig met een materiaalpaspoort. We noteren hoeveel hout er in een gebouw zit, hoeveel stenen, hoeveel plastic, etc. Hiermee activeer je de waarde en monitor je hoeveel waarde de materialen in het pand hebben. Als je het waardevolle niet opschrijft is het waardeloos. We moeten opschrijven in plaats van afschrijven. Op 17 februari komen we met revolutionair nieuws hierover.”

De tip van Rau aan de vastgoedsector is: “Je moet voordenken en niet nadenken, want dan ben je te laat. En zorg dat het urgente niet actueel wordt.”

Pauze
Na een pauze, waarin ook weer een ronde gedaan kan worden langs het futurelab, waarin de bezoekers bijvoorbeeld met een drone kunnen vliegen en door een hololens bril kunnen kijken, is het woord aan rasondernemer Michiel Muller. Hij vertelt hoe hij met logisch nadenken en vooral out of the box enorm succesvolle ondernemingen heeft opgezet.

Michiel Muller
Muller startte met de oprichting van tankstation Tango en vertelt uitgebreid hoe hij dit aangepakt heeft. Nadat dit een groot succes is gebleken verkoopt hij Tango en richt zich op iets nieuws: Route Mobiel. Hij laat zien hoe hij het monopoly van de ANWB aanpakt en een succesvolle onderneming opzet. Nadat ook dit een succes is geworden gaat Muller weer een hele andere kant op. “De online aankopen nemen enorm toe, behalve bij boodschappen. Veelal is online shoppen goedkoper dan offline, behalve bij boodschappen. Ik vond dit een vreemde conclusie en besloot me hier verder in te verdiepen.”

Dit heeft geresulteerd in de oprichting van Picnic, een online supermarkt die gratis de boodschappen thuisbezorgd. “We kunnen de prijzen laag houden, doordat ik maar één centraal pand heb van waaruit diverse busjes naar de adressen toerijden. Consumenten moeten voor 22 uur bestellen, zodat de bezorging de dag erna kan plaatsvinden. We gaan de ochtend met de bestellingen aan de slag, dus hebben bijna geen voorraad nodig. De boodschappen gaan zo vanuit de bakker, slager, groenteboer of groothandel de kratjes in en worden bezorgd met de speciale busjes.”

Muller legt uit dat er voor de consument maar één tijdstip is waarop de bezorger langskomt in de straat, je kunt dus niet zelf aangeven welke tijd je de boodschappen bezorgd wil krijgen. Deze methode zorgt er daarentegen wel voor dat de bezorger altijd op tijd is, omdat deze altijd dezelfde ronde maakt en dus weet hoeveel tijd alles kost. Via een speciale app kunnen consumenten de bezorger volgen en weten ze bijna op de minuut nauwkeurig wanneer hij of zij voor de deur staat.

“We zijn met Picnic gestart in Amersfoort, omdat hier veel verschillende wijken zijn en met veel verschillende samenstellingen. Dat was voor ons een goede pilot. Inmiddels zijn we uitgebreid en willen we toe naar een landelijke dekking.”

De tip van Muller voor de vastgoedsector luidt als volgt: “Laat los, pionier en kijk verder dan de plek waar je nu bent. Soms moet je van A naar B om C te zien. Durf! En wat altijd goed is is om stagiairs aan te nemen, die hebben goede ideeën en kijken met een frisse blik naar de organisatie. Dat is heel belangrijk voor de sector om verder te komen.”

Update op artikel van 8 november
Een fotoverslag van het forum vindt u hier



Reacties


Laatste nieuws