CO2-gehalte scholen onaanvaardbaar hoog

Komende winter zitten tienduizenden leerlingen in klaslokalen met onvoldoende ventilatie. Het CO2-gehalte in de lucht is daardoor tijdens de meeste lessen onaanvaardbaar hoog. Dit terwijl onderzoek van TNO uitwijst dat elke verdubbeling van de toevoer van frisse lucht leidt tot circa vijftien procent betere leerprestaties.

Een gebrek aan ventilatie leidt tot concentratieverlies, hoofdpijn en een negatief effect op de leerprestaties. Ook het werk van docenten leidt eronder. Dat stelt UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche. De uitspraak van de ondernemersorganisatie is een reactie op het onlangs verschenen rapport van het ministerie van Onderwijs over de kwaliteit van de onderwijshuisvesting.

In 80% van de klaslokalen is de CO2-concetratie veel te hoog. Een slecht binnenmilieu kan leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid, slijmvliesirritaties, overdracht van infectieziekten en astma-aanvallen.

Voorzitter Titia Siertsema van UNETO-VNI: “Als het straks kouder wordt, sluiten leerkrachten ventilatieopeningen af om klachten over kou te voorkomen. Het CO2-gehalte in lokalen neemt daardoor echter toe. Het probleem wordt zelfs groter nu er als gevolg van de bezuinigingen steeds meer kinderen in een klas zitten”.

Buiten de hoge CO2-concentraties, hebben de Nederlandse scholen nog meer problemen. In de zomer hebben veel leerlingen het juist te warm door het ontbreken van een goede zonwering. Ook is er een gebrek aan daglicht en voldoet de verlichting niet aan de moderne eisen.

Reacties